برنامه ریزی روزانه

در مطالب قبلی در خصوص تعیین اهداف و در کل داشتن هدف برای زندگی مطالبی رو ارائه کردیم. اما لازمه ی رسیدن به هدف داشتن یک برنامه ریزی منظمه که بدون اون یا به هدف و خواسته ات نخواهی رسید و یا با مشکلات فراوان در مسیر دستیابی به اهدافت برخورد خواهی کرد. از عمده برنامه ریزیهای مورد نیاز برای رسیدن به هدف به دو نوع برنامه ریزی نیازه که بصورت کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم میشه ، در برنامه ریزی کوتاه مدت بخشی از اون شامل داشتن یک برنامه ریزی روزانه ست. که در این مبحث قراره روی این موضوع کار کنیم.

درباره اهداف این مطالب رو هم بخون

برنامه ریزی روزانه خود به دو بخش امور شخصی و امور کاری تقسیم می شه:

امور شخصی شامل بیدار شدن از خواب، ورزش، صبحانه، ناهار، باشگاه ، مهمانی ، شام و هر مورد دیگه ای که مربوط به کارهای شخصیه.

امور کاری هم که برای بعضی از افراد که کارمند هستن بخشی از اون از قبل توسط محل کار تعریف شده و اون افرادی که کسب و کار خودشون رو دارن شامل مرور موجودی اجناس یا وضعیت خدمات، مرور قرار ملاقات ها، مرور سفارشات جدید ، انجام حساب کتابها، رسیدگی به امور بانکی و اداری و… مواردی از این قبیل میشه.

اما برای داشتن یک برنامه ریزی روزانه می بایست به ترکیبی از دو بخش بالا دست پیدا کرد. تا همه چیز بدون تداخل سر وقت انجام بشه.

اهمیت برنامه ریزی روزانه برای دستیابی به اهداف

وقتی هدفی رو برای دراز مدت تعیین میکنیم، از اونجایی که هنوز برای ما قابل لمس نیست، تصویری مبهم ازش در ذهن داریم، به همین دلیل به محض بروز کوچکترین مشکل یا ناملایمتی دست از فکر کردن و دنبال کردن اهداف بر میداریم. اما اگه با یک برنامه ریزی روزانه پیش بریم و طبق یک روتین ثابت کارها رو انجام بدیم، ذهن ما نظم موجود رو درک میکنه و متوجه روند پیشرفت ما برای رسیدن به هدف میشه.

در مباحث باورها و قانون جذب بارها اشاره شده که باید اهدافمون رو دائماً تجسم و به لحظه رسیدن به هدف فکر کنیم. اونقدر باید این فکر ادامه پیدا کنه که هدف برامون قابل لمس بشه. اما چطور میشه همچین کاری کرد؟ به سادگی!

کافیه برای پر رنگ کردن اهداف، برنامه ریزی روزانه و دقیقی برای کارها داشته باشی. در کنار امور شخصی و شغلی، باید بخشی از زمان رو به هدف اصلی اختصاص بدی. و هر روز در همون ساعت مشخص یک گام به سمت هدفت برداری.

بیا فرض کنیم، قصد داری در آینده یک تولیدی پوشاک راه اندازی کنی. خب حتی اگر همین الان میلیاردر هم باشی، مسلما در طی چند روز قادر به راه اندازی خط تولید پوشاک نخواهی بود و نیاز به مقدمات کار و کسب اطلاع از روند کارهای اداری و مدل انواع دستگاه و قوانین بیمه و کار و… خواهی داشت. بنابراین در این ساعت هایی که برای هدف اصلی زمان میزاری میتونی در خصوص این موارد کسب اطلاع کنی و خودت رو برای رسیدن بهش آماده کنی. همین کار باعث میشه هر روز هدفت در ذهن پر رنگتر و پر رنگتر بشه و اونو لمس کنی و از طرفی با مشکلات روزانه ای که مواجه میشی دست از تلاش برای رسیدن به هدفت برنداری.

اما اگر هیچ برنامه ریزی روزانه ای نداشته باشی چطور؟ مسلماً هیچ چیز سر جاش نخواهد بود و زمان بیکاریت هم یا در چرت زدن میگذره و یا به دیدن فیلم و سریال و اخبار و شبکه های مجازی. و یه روزی به خودت میای و میبینی ای وای، عمر گذشت و هنوز هیچ کاری نکردی.

ابزار لازم برای برنامه ریزی روزانه

اغلب ممکنه نوشتن رو بپسندن لذا میتونی همیشه در یک دفترچه کوچیک برنامه روزانه ت رو مشخص کنی. بهتره شب قبل خواب برنامه فردا رو آماده کنی تا هدفمند روزت رو شروع کنی.

اما من ترجیح میدم از تقویم گوشیم یا کامپیوترم استفاده کنم. اغلب افراد از این قابلیت ها بی اطلاع هستن در حالی که این ابزارها با توجه به حالت یادآوری که دارن زمانبندی دقیقی رو برات انجام میدن و مدیریت زمان رو برات خیلی آسون میکنن.

تمرین این مبحث:

همین الان یک کاغذ و قلم بردار و کارهای فردا رو به ترتیب بنویس و در جلوی هرکدوم مدت زمان تقریبی برای انجام هر کدوم رو یادداشت کن. دو چیز رو بعد از انجام این تمرین تجربه خواهی کرد. 1- ذهن خالی و آرام و خواب راحت، 2- شروع یک صبح با نشاط چون میدونی قراره امروز چکار کنی.

نتیجه ای که میگیری رو میتونی همینجا توی بخش نظرات اعلام کنی. موفق باشی.

مدیر سایتAuthor posts

Avatar for مدیر سایت

بهنام رحیمی نژاد هستم. حدود 20 سال پیش اولین بار با قدرت ذهن و ایجاد ارتباط با جهان هستی و دست یابی به آرزوها، آشنا شدم. سالها در این زمینه تحقیق . مطالعه کردم و روز به روز آگاه تر شدم. در نهایت با کسب نتایج قابل قبول، تصمیم گرفتم که تجربیاتم را در سایت ثروت آموز در اختیار شما عزیزان قرار دهم. به لطف الله اینجا نقطه ای برای شروع دوباره و صراطی مستقیم به سمت موفقیت برای شما خواهد بود.

قابلیت ثبت نظر غیرفعال است.