تعریف مدیریت

در زندگی هر کسی، مقدار معینی زمان، سرمایه، منابع، روابط، شغل و… وجود داره. و هر کسی به میزان توان و هوشش از این موارد بهره برداری میکنه. لذا اگر بخوایم تعریف مدیریت رو بصورت خلاصه بیان کنیم، میشه گفت بیشترین بهره برداری از کمترین امکانات. ولی برای اینکه تعریف مدیریت رو به صورت صحیح تر و کامل تری متوجه بشی ازت دعوت میکنم مطلب رو تا انتها مطالعه کنی.

تعریف مدیریت به زبان ساده

متأسفانه بیش از ۷۰ درصد جامعه ما تعریف مدیریت رو به اشتباه متوجه شدن. و اصولا وقتی کلمه مدیریت رو میشنون ناخودآگاه به یاد یک اتاق شیک ریاستی، یک میز بزرگ و صندلی میافتن و خودشون رو در همچین فضایی تجسم میکنن. لذا همین امر باعث میشه خودشون رو در جایگاه یک مدیر نبینن و از خوندن هر مطلبی در این خصوص طفره برن.

مدیریت به زبان ساده

و یا به اشتباه برداشتی که از مدیریت دارن، اینه که قراره کار سخت و وظایف بسیار زیادی رو متقبل بشن. و از روی همین افکار غلط در مورد توانایی خودشون قضاوت میکنن و در نتیجه چون شخص خودش رو لایق چنین جایگاهی نمیبینه از شنیدن نام مدیر و مدیریت کردن به لرزه میافته!

اگه تو هم از این دسته افراد هستی باید خدمت حضرتعالی عرض کنم که مدیریت کردن یعنی گرفتن تصمیم درست و انجام صحیح یک کار و گرفتن نتیجه مثبت و رضایت بخش. خب شاید کمی موضوع پیچیده به نظر بیاد ولی حتما در مباحث آینده توضیحات بیشتری رو ارائه خواهم کرد.

کاربردهای مدیریت در کار و زندگی

اما سوال اصلی اینجاست آیا مدیریت نمیتونه در موارد دیگری کاربرد داشته باشه؟ مواردی مثل روابط دوستانه، خانواده، تربیت فرزندان، درس و دانشگاه و… بله درسته، مدیریت در هر چیزی کاربرد داره. بنابراین از این به بعد وقتی کلمه مدیریت به گوشت خورد بهتره بجای مجسم کردن میز کار و اتاق آنچنانی، به این فکر کنی که قراره نتیجه قشنگتری از کارهات بگیری و زندگی زیباتری رو تجربه کنی.

همه ما در طول زندگی سهمیه ای با نام زمان رو در اختیار داریم. از زمان استفاده می کنیم که کاری رو انجام بدیم. کار می کنیم که پول و سرمایه کسب کنیم، و با پول و سرمایه به خواسته هامون در زندگی سر و سامان میدیم. یک نفر از زمان جوری استفاده میکنه که به بالاترین سطوح جایگاه اجتماعی و ثروت میرسه و دیگری جوری استفاده میکنه که تمام زمانش هدر میره و به هیچ نتیجه مثبتی نمیرسه. چه تفاوتی به این دو تاست؟

با یک مثال به مقاله کوتاه تعریف مدیریت پایان میدیم. فرض کن یک جعبه میوه در اختیار داری و تنها ۳ روز فرصت استفاده از این میوه ها رو داری. اما چطور میشه از یک جعبه میوه در طی سه روز نهایت استفاده رو برد بدون اینکه اسراف صورت بگیره و میوه ها خراب نشه و هدر نره. چیزی که مسلمه نمیشه یک جعبه میوه رو کاملا درون یخچال جا داد، مگر اینکه تمام یا بخشی از محتوای یخچال رو خالی کنی و برای میوه ها جا باز کنی. خب این یک نمونه از مدیریت غلط هست.

از طرفی هم نمیشه تمام این سه روز همه این میوه ها رو خورد، و قرار هم نیست میوه ها رو بذل و بخشش کنی! بنابراین تنها راهی که پیش پات هست اینه که تصمیم درست رو بگیری. یک نحوه مدیریت صحیح میتونه به شکل زیر باشه:

  1. بخشی از میوه ها در یخچال نگهداری بشه برای مصرف روزانه.
  2. بخشی از میوه ها برای پخت مربا استفاده بشه.
  3. بخشی از میوه ها هم برای پخت کیک میوه ای.
  4. و حتی اگر به روش کنسرو کردن مشرف بودی میتونی کنسرو کنی.
  5. و در نهایت با ورق ورق کردن و خشک کردن میوه ها میوه ی خشک بدست بیاری.
  6. و حتی هستند مدیرانی که از پوست و ضایعات همین میوه هم استفاده های مثبتی میبرن!

در نتیجه شما از یک جعبه میوه به چند روش مختلف استفاده کردی و با یک مدیریت صحیح و عالی تونستی کاری بکنی که تا مدت طولانی از نعمت داشتن این میوه ها برخوردار بشی. کافیه این مثال رو در ابعاد بزرگ تر و موضوعات پیچیده تری مجسم کنی…

دوست عزیزم با امید به اینکه تونسته باشم تعریف مدیریت رو به زبان ساده و کاربردی مطرح کرده باشم، لطفاً از بخش نظرات، نظرت رو با من در میون بزار و بگو برداشتت از این مطلب به چه صورت بوده. همچنین در آینده مدیریت در باب همه چیز رو برات روشن میکنم و راه کارهای طلایی برای هر مسئله ای ارائه خواهم داد. پس باز هم به ثروت آموز سر بزن و به دوستانت هم معرفیش کن.

امتیاز شما ؟

0 پاسخ

لطفاً نظرت رو به ما بگو

تمایل داری در این بحث شرکت کنی؟
راحت باش و نظرت رو همینجا بیان کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *