تفاوت شغل و کسب و کار

اغلب افراد وقتی در مرحله تحصیل به سر میبرن تنها آینده ای که برای خودشون میبینن، پیدا کردن یک شغل و داشتن درآمد ماهانه و بیمه ست. بسیاری از افراد هم به مشاغل آزاد علاقه مند هستن و کار کردن برای دیگران رو دوست ندارن. اما مهره گم شده ای در این بین هست که غالبا در تشخیص اون ممکنه دچار اشتباه بشن. و اون تشخیص تفاوت شغل و کسب و کار هست. در این مقاله کوتاه به همین موضوع می پردازیم.

آیا شغل همان کسب و کار است؟

اگر همین الان به عنوان یک خبرنگار وارد جامعه بشی و از هر کسی که از کنارت رد میشه بپرسی آیا شغل همون کسب و کاره بدون شک پاسخ 90 درصد از مردم این خواهد بود که “بله، چه فرقی میکنه؟” و سوالی که باید از خودت بپرسی اینه که چرا اغلب اینطور فکر میکنن؟

یکی از دلایل این مسئله که تفاوت شغل و کسب و کار رو نمیدونن اینه که تنها به بخش درآمد داشتن فکر میکنن. یعنی یک پولی کسب بشه و زندگی بگذره. ولی به جزئیات دقت ندارن. داشتن شغل بدین معنیه که شخص کاری برای انجام دادن داره ولی در یک کسب و کار شخص ایجاد کننده شغل و درآمد هم برای خود و هم برای دیگران به حساب میاد. در ادامه با تفاوت های شغل و کسب و کار بیشتر آشنا میشیم.

تفاوت شغل و کسب و کار با یک مثال

یک روز یک فرد شاغل:

صبح زود از خواب بیدار میشه. اغلب بدون صرف صبحانه و به یک حالت خواب آلود با وسیله شخصی یا عمومی به محل کارش میره، دستورالعملهایی رو روی میزش داره که رئیس اداره یا بخش بهش دیکته کرده و در طول روز باید انجام بده. احیاناً در هنگام صرف صبحانه در اداره مثل هر روز بر سر اینکه چه زمانی قراره حقوق بدن، چرا حقوق عقب مونده رو ندادن، چقدر دیگه از مرخصی باقی مونده، آیا قرارداد کار بازهم تمدید میشه یا عده ای اخراج میشن و.. مسایلی از این قبیل. و عصر با خستگی از همون مسیر صبح به خونه برمیگرده و هر روز و هر روز همین تکرار میشه. و به امید بازنشستگی و دریافت یک حقوق ماهانه اکتفا میکنه.

پس محدودیت های یک شخص شاغل کاملا مشخصه! اون هر چه قدر که تلاش کنه نهایتا به سمت مدیر عاملی اون شرکت منسوب میشه و حقوق بالاتری دریافت میکنه اما هرگز صاحب اون شرکت نخواهد شد. همیشه برای شخص دیگری کار میکنه و سطح دانشش در یک جایی متوقف میشه و نهایت تلاش این فرد برای افزایش علم و دانش، خوندن روزنامه و کتاب رمان هست. در دنیای کوچکی که برای خودش ساخته زندگی میکنه و هر روش دیگر درآمدزایی رو خطری بالقوه میدونه.

یک روز یک صاحب کسب و کار:

اجباری به بیدار شدن در صبح زود نداره و هر زمان که دلش بخواد میتونه به کسب و کارش برسه. این کسب و کار میتونه توی منزلش تنها پای کامپیوتر باشه و یا در یک شرکت کوچک یا بزرگ. او هر روز صبح با یک فکر تازه، یک ایده جدید کارش رو شروع میکنه. هر روز با افرادی جدید آشنا میشه و کسب و کارش رو گسترش میده. جذب سرمایه گذار، توسعه منابع و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای افراد… شاید این فرد هم در طول روز با کار کردن خسته بشه ولی به خاطر پیشرفت بیشتر همیشه انرژی لازم رو داره. و برای شروع روزی تازه بیصبرانه شب رو به صبح میرسونه.

عمده تفاوت شغل با کسب و کار در اینه که اولا شخص برای خودش کار میکنه نه برای دیگران. و حتی وقتی که در خواب یا مسافرت بسر میبره، همچنان بصورت اتوماتیک در حال پول در آوردنه. افراد دارای کسب و کار افرادی خلاق هستن و همیشه دنبال فرصت های تازه میگردن و از تغییر کردن و یا حتی عوض کردن نوع کسب و کارشون هراسی ندارن. افراد دارای کسب و کار از کار کردن برای دیگران متنفرن و همیشه به دنبال کسب دانش و کسب تجربیات جدید هستن. اون ها از تجربیاتشون برای دستیابی به موفقیت استفاده میکنن و ذهن و افکارشون نهایت بهره برداری رو میکنن. لذا میزان درآمد این افراد هم به تلاش و پیشرفتشون بستگی داره و هیچ محدودیتی نخواهند داشت.

و مهمترین تفاوت شغل و کسب و کار در اینه که تو با داشتن کسب و کار شاید در ابتدا به جامعه ای کوچک اما بعدها به یک کشور و حتی دنیا خدمت خواهید کرد. و بدون شک اسمت ماندگار خواهد شد. اما یک فرد شاغل چطور؟

راستی دوست من، شما کدوم روش رو میپسندی؟ دوست داری شاغل باشی یا کسب و کار خودت رو داشته باشی؟ انتخاب با خودته. با ثروت آموز همراه باش تا به رموز ثروت و موفقیت دست پیدا کنی.

مدیر سایتAuthor posts

Avatar for مدیر سایت

بهنام رحیمی نژاد هستم. حدود 20 سال پیش اولین بار با قدرت ذهن و ایجاد ارتباط با جهان هستی و دست یابی به آرزوها، آشنا شدم. سالها در این زمینه تحقیق . مطالعه کردم و روز به روز آگاه تر شدم. در نهایت با کسب نتایج قابل قبول، تصمیم گرفتم که تجربیاتم را در سایت ثروت آموز در اختیار شما عزیزان قرار دهم. به لطف الله اینجا نقطه ای برای شروع دوباره و صراطی مستقیم به سمت موفقیت برای شما خواهد بود.

قابلیت ثبت نظر غیرفعال است.