اصول تعیین اهداف

اهداف به ما دلیلی برای ادامه زندگی میدن و اصولا زندگی بی هدف و بی ثمر انتهای خوشی نخواهد داشت. در بسیاری از موارد چه افراد فقیر و چه افراد ثروتمند ممکنه در یک برهه زمانی کاملا بی هدف بشن و دلیلی برای زندگی کردن پیدا نکنن. به عقیده بنده علت این مسئله عدم مطالعه و دقت در مسایل و نیازهای اجتماعیه. در مقابل بی هدفی، داشتن هدف هم دانش و روش های خودش رو داره که اگر درست تعیین نشه نتیجه اش بی شباهت به پایان یک فرد بی هدف نخواهد بود. لذا اصول تعیین اهداف رو در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل و اصول تعیین اهداف

این مطلب رو از دست نده: تعریف هدف

یک هدف بزرگ رو نشانه بگیر

در شروع رعایت اصول تعیین اهداف اگه هدف خاصی نداری ، لازمه که مدتی رو با خودت خلوت کنی و به گذشته ی خودت برگردی و فکر کنی از کودکی تا به الان چه آرزوهایی داشتی؟  داشتن یک کارخانه؟ اختراع یک خودروی شگفت انگیز!؟ مهم نیست آرزوت چقدر دست نیافتنی بوده، مهم اینه که آیا میخوای ازش بعنوان یک هدف استفاده کنی یا نه؟ اصلا به این موضوع فکر نکن که هدفت ممکنه چقدر بزرگ باشه. تو که نمیدونی وقتی چیزی رو میخوای چطور فرکانسهای دنیا مطابق خواسته ات تنظیم میشه. یعنی وظیفه تو اینه که فقط به لحظه رسیدن به هدفت فکر کنی نه اینکه قراره چطوری بهش برسی!

باید شرایط دستیابی به هدف رو داشته باشی

با توجه به موقعیت زمانی که داری هدفت رو مشخص کن. بعنوان مثال فردی رو در نظر بگیر که 65 سال سن داره و سواد درست و حسابی هم نداره. اما دوست داره که سفر به مریخ رو بعنوان هدفش قرار بده. خب در یک محاسبه ساده میشه متوجه شد که این فرد هرگز به این هدف نمیرسه به چند دلیل!

  1. برای انجام سفر فضایی اشخاص باید چندین سال در زمینه های مختلف علمی آموزش ببینن.
  2. هر فرد برای سفر فضایی باید یک سال در فضایی شبیه سازی شده زندگی کنه
  3. دانشجوهای فضانوردی زیادی در صف انتظار هستن تا نوبتشون بشه که سوار سفینه یا شاتل بشن.
  4. از زمین تا مریخ حدود 7 ماه راهه
  5. این سفر هزینه بسیار سنگینی داره

بنابراین اگر همه این اعداد و ارقام رو کنار هم بذاری می بینی که عمر این فرد کفاف نخواهد داد تا به هدف نهاییش برسه. پس طبق اصول تعیین اهداف انتخاب هدف باید از روی عقل و منطق صورت بگیره.

هدف اصلی رو به اهداف کوچکتر تقسیم کن

زمانی که یک کودک به مدرسه فرستاده میشه با این هدفه که اون کودک در آینده مدرک نهاییش رو بگیره. و هیچ کودکی تابحال نتونسته در هفت سالگی مدرک دکترا بگیره! مگر دکترای افتخاری در موارد خاص! بلکه با اهداف مشخصی از پایه اول به پایه دوم و مقاطع بالاتر… سعود کرده و مدارک رو یکی پس از دیگری دریافت کرده تا به دکترا برسه.

بنابراین در اصول تعیین اهداف باید گامهای متعدد برداشته بشه. بعنوان مثال اگر هدفت داشتن یک کارخانه تولید مواد غذایی هست، باید در گام اول هدفت این باشه که از یک کارخانه مواد غذایی دیدن کنی. هدف دوم امکانسنجی، هدف سوم تهیه سرمایه لازم و…. الی آخر… به یاد داشته باش که دنیای ما دنیای تکاملیه و هیچ چیزی به یکباره به وجود نیومده بلکه هر هدفی از مجموعه اهداف کوچکتری به دست اومد و خود عضو کوچکی از یک هدف بزرگتره.

در مورد اهدافت با کسی صحبت نکن

سعی کن مراحل اولیه هدفت رو پیش خودت نگه داری و با کسی در موردش صحبت نکنی بخصوص اطرافیان. چون تنها کاری که خواهند کرد، اینه که با مطرح کردن حرف های منفی و مایوس کننده تو رو از مسیری که در پیش گرفتی منحرف کنن. البته کمک گرفتن از اهل فن و مشاور و… بسیار مفیده. طبق اصول تعیین اهداف این اصل ثابت شده ست که اطرافیان همیشه موج منفی ارسال خواهند کرد.

اهدافت رو بنویس

از اصلی ترین اصول تعیین اهداف نوشتن اونها روی کاغذه. نوشتن جادو میکنه. این رو هرگز یادت نره. اهدافت رو روی کاغذ بنویس تا ذهنت خالی بشه و از درگیری رها بشه. نوشتن هدف باعث میشه سبکی خاصی رو تجربه کنی و با اوردنشون روی کاغذ میتونی ابعاد مختلف اون هدف رو مورد بررسی قرار بدی.

الویت بندی اهداف

از مهمترین گامها در اصول تعیین هدف اینه که اهداف رو الویت بندی کنی تا به ترتیب اهمیت و پیشرفت بهشون دست پیدا کنی. زیرا رسیدن به هر هدفی مسیر رسیدن به هدف بعدی رو برات روشن میکنه.

تمرکز و تصویر سازی با قدرت تجسم

گام بعدی بعد از تعیین اهداف تمرکز و تجسم اهدافت هست. باید روی اولین هدف متمرکز بشی و تصویری روشن و شفاف ازش در ذهنت ترسیم کنی. به لحظه رسیدن بهش فکر کن نه به چگونه رسیدنش. این کار باعث میشه نیروی خداوندی مسیرهای رسیدن به اون نقطه رو برات مشخص کنه. برای درک بهتر این قسمت، پیشنهاد میکنم مقالات بخش نظام باورها و قانون جذب رو حتما مطالعه کنی.

مدیر سایتAuthor posts

Avatar for مدیر سایت

بهنام رحیمی نژاد هستم. حدود 20 سال پیش اولین بار با قدرت ذهن و ایجاد ارتباط با جهان هستی و دست یابی به آرزوها، آشنا شدم. سالها در این زمینه تحقیق . مطالعه کردم و روز به روز آگاه تر شدم. در نهایت با کسب نتایج قابل قبول، تصمیم گرفتم که تجربیاتم را در سایت ثروت آموز در اختیار شما عزیزان قرار دهم. به لطف الله اینجا نقطه ای برای شروع دوباره و صراطی مستقیم به سمت موفقیت برای شما خواهد بود.

قابلیت ثبت نظر غیرفعال است.